Friday, October 24, 2008

Amalan Istiqamah Setiap Hari

Written by : Muhaimin Naim b. Md. Nasir

Friday, October 24, 2008


1. Solat Tahajud di waktu sepertiga malamsekurang-kurangnya 2 rakaat & solat sunat Witir sekurang-kurangnya 1 rakaat sebelum masuk waktu Subuh- Tahajjud merupakan jalan orang-orang yang soleh, amalan para Nabi dan Wali-wali Allah yang terdahulu. Jangan ditinggalkan.

2. Kemudian solat sunat Dhuha, boleh dilakukan di antara jam 8-12 tghari. Nabi SAW bersabda: "Sesiapa mengerjakan solat Dhuha 2 rakaat, dia tidak tergolong di dalam golongan org2 yg lalai dan lupa." Solat Dhuha juga memudahkan urusan dan memberkati rezeki.

3. Selepas solat Zohor, bacalah surah Ar-Rahman- Nabi SAW bersabda: "Segala sesuatu itu mempunyai mempelai, dan mempelai bagi Al-Quran adalah surah Ar-Rahman." Surah Ar-Rahman menanam sifat syukur di dalam hati atas nikmat-nikmat Allah dan dengan amalan membaca Surah Ar-Rahman juga sangat baik untuk meningkatkan kecerdasan otak.

4. Kemudian baca Surah An-Naba'- Nabi SAW bersabda: "Jika kamu tahu fadhilat dan besarnya pahala membaca surah An-Naba', maka kamu akan berhenti daripada tugas-tugas kamu, lalu mempelajari surah tersebut dan mendekatkan diri kepada Allah dengan membacanya. Sesungguhnya Allah akan mengampunkan dosa-dosa mereka yang mengamalkan membacanya selain dosa syirik."

5. Selepas solat Maghrib, solat sunat Auwabin-Allah janji akan memberi keampunan terhadap dosa-dosa melainkan dosa syirik kepadaNya.

6. Kemudian bacalah surah Al-Waqiah-Allah janji sesiapa yang istiqamah mengamalkannya pada setiap malam, kebuluran & kemiskinan tidak akan menemuinya.

7. Selepas Isya' bacalah surah Al-Mulk-Allah janji akan memelihara daripada azab kubur. Nabi SAW tidak akan tidur selagi tidak membaca surah Al-Mulk dan surah As-Sajdah.



8. Setiap malam bacalah Ayatul Kursi dan "Amanar-Rasul" hingga habis. Sangat-sangat penting untuk melindung diri daripada pengaruh syaitan dan kejahatan.

9. Sebelum tidur, solat sunat Taubat dan tidur beradab seperti mana Nabi SAW tunjuk ajar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...