Saturday, June 16, 2012

Benih-benih Dakwah


Assalamualaikum..
Ana teringin untuk post homework yg diberikan naqib ana untuk mengungkap apa itu tarbiyah dan usrah,,moga2 usaha kecil ini dapat membantu dan diterima sebagai amal soleh di sisi Allah SWT :)

p/s:tulisan bewarna merah adalah ulasan dan tambahan daripada naqib ana..
     minta maaf atas segala kekurangan


Tarbiyah


Tarbiyah; bahasa:pendidikan  à org yg mndidik murabbi
secara umum:1)berkembang  2)tumbuh 3)mendidik

*komen : bukan sahaja mndidik/melahirkan seorg murabbi.. tapi ingin melahirkan skumpulan muslimin yang benar2  muslim pada aqidah,akhlak,dan ibadah..

maknanya:
-“Cara ideal dalam berinteraksi dengan fitrah manusia, baik secara langsung melalui kata-kata maupun secara tidak langsung dalam bentuk keteladanan, sesuai dengan sistem dan peringkat khusus yang diyakini, untuk memproses perubahan dalam diri manusia menuju kondisi yang lebih baik”.
(Dalam buku Manhaj Tarbiyah ‘indal Ikhwanul Muslimin)
-proses pngembangan dn bimbingan rohani dan jasmani secara menyeluruh yg dilakukan brterusan agar sasaran dakwah dpt hidup dgn teguh dlm kalangan masyarakat
-aktiviti yg dipenuhi kasih sayang,bijak, dan tidak membosankan
-mngembalikan mnusia kpd fitrah
-mberi kemuliaan dn kemudahan tnpa mlanggar batas syariat Allah swt
-proses penyiapan manusia soleh
-proses yang berperingkat=drp mudah kpd yang lebih susah
-sampaikan ilmu dgn cara yg paling mudah spye dpt jd amalan seharian

*komen : tarbiyah adalah proses ntuk mengmbalikan manusia kepada fungsinye yang asal/tujuan kite dijadikan. (fitrah)
kite diciptakan ntuk mnjadi hamba Allah + khalifah di muka bumi..
tentu kite takkan dapat melaksanakan kduanye melainkan kite ditarbiyah dgn manhaj Islami.
tarbiyah Islam sangat halus,berperingkat dan dari hati ke hati..
ia bukan paksaan, dan pastinye ini adalah hidayah dan taufik dari Allah..

Tujuan Tarbiyah:
-mengembalikan mnusia kepada fitrah
-memberi gambaran jelas tentang Islam
-menjadikan Islam sbgai panduan dan pedoman.
-mewujudkan interaksi yang baik dengan Islam
-yakni membentuk keyakinan(I’tiqad) yang sahih dan jelas
-membentuk landasan fikrah yang sesuai
-penampilan yang baik,akhlaq yang mulia,amal soleh sehingga membentuk keperibadian muslim
-memperaktikkan ajaran Islam,bukan skdr teori
-melahirkan izzah dalam diri
-meningkatkan gerakan dakwah melalui teori,teladan dan amal.
-untuk meningkatkan ruang lingkup dakwah
-perluasan harakah melalui prluasan dakwah(al-munawwarah),latih pemuda2 yg baru(bina ar-rijal)
Dan kembangkan struktur
-mewujudkan pengalaman dalam melaksanakan dakwah
-pengalaman atasi masalah dakwah
-lahirkan rasa tanggungjawab mengangkat syariat Islam dan struktur gerakan
-pengembangan kemampuan melalui dakwah,ilmiah dan kemahiran

**Tarbiyah memang bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya takkan bisa diraih kecuali melalui tarbiyah. (Dr. Mustafa Masyhur)

*komen : menarik tentang tarbiyah.. ia ibarat melatih tentera2 yang akhirnye sanggup ntuk menjadi penggerak kepada dakwah kini..
dakwah adalah ssuatu yang sukar dan mmerlukan kekuatan roh,jasmani, intelektual (ilmu) yang tinggi!!
dakwah hanya mampu dipikul oleh sekumpulan manusia yang benar2 layak!
namun, para daie perlulah memahami ISLAM secara sahih! Sbgaimana yang difahami oleh Nabi saw dan para sahabat ra…
untuk membawa Islam yang SAHIH memerlukan kekuatan yang luarbiasa.. lagi2 masa kini ..
J
ibarat bawa batu besar(amanah) meredah air sungai yang deras (arus perdana yang jahil/non Islam)..
ini adalah hakikat dakwah.. Nabi saw mengalami kesukaran apabila melawan arus yang ada ketika di Mekah.
La budda! Seorang daie kena yakin apa risalah yang dibawa dan perlu berasa IZZAH/ bangga diri dengan keimanan yang ada!
J

Wasilah Tarbiyah


Usrah
Katibah
Rehlah
Mukhayyam
Daurah
Muktamar
Nadwah

*kita perlu melalui ‘pintu2’ ini untuk memahami hakikat perjuangan seorang Muslim.. ini adalah ijtihad Hassan Albanna untuk member kefahaman yang sahih tentang Islam..
Fikrah adalah ssuatu perkara yang mendekatkan kita pada Islam.. itu bukan perkara utama..
Perkara utama adalah kite perlu memahami ISLAM secara syumul..
Kesemua wasilah ini merangkumi /mewakili kesyumulan Islam dalam aspek2 kehidupan manusia..
Eg : Usrah  - untuk meningkatkan diri dari sudut thaqafah (ilmu) , ukhuwah , etc.. (sekali seminggu)
     Katibah – Qiamulail untuk memperbaiki hubungn dengan Allah swt.. (selalu dibuat sekali sebulan)
mukhayyam- menekankan aspek jasmani dan semangat jihad yang tinggi..

Usrah


Bahasa:keluarga
Teknikal;sekumpulan kecil muslim yang ingin mempelajari dan mengamalkan Islam

-dipimpin oleh seorg murabbi yg amat komited yg brperanan sbg guru,imam,ayah,ibu,sahabat dn sebgainya.

*inilah institusi UTAMA dalam tarbiyah.. kite perlu menyerahkan segala apa yang ada dalam diri kita ke dalam institusi ini..
Naqib/mas’ul adalah individu yang paling berperanan dalam usrah.. (macam jantung usrah)
J
kita perlu menceritakan apa yang kita nak, apa yang kita nak capai, apa perancangan dakwah n tarbiyah kita kepada naqib..
Naqib ibarat mentor yang mendidik menteenye dalam dakwah… dia akan mainkan peranannya keatas kita..
bagaimana nak berdepan dgn satu2 masalah..bgaimana nak buat tu nak buat ni.. camtulah..
J
nak taknak.. kita kena jadikan dia ‘kawan rapat’ kita dalam segala hal.. lagi banyak kita kongsi dgnnye lagi banyak faedah n manfaat kita peroleh..
usrah tidak hanya berjumpa dan berpisah..
tapi usrah adalah pusat ilmu, pusat kaunseling bagi seseorang daie..
dan tak lupa ntuk ana bagitau adabiyat dalam usrah ada tiga..
1) istisyhar (berbincang) – kalau nak buat keputusan besar2.. boleh rujuk mas’ul..
2) isti’zan (minta izin) – kalau nak buat ssuatu yang besar..
3) husnu zhon (sangka baik) – kita kena yakin bahawa mas’ul adalah orang yang mampu untuk bawa kita jauh dalam dakwah.. dia akan bantu kita mnjadi muslim yang lebih baik..

Rukun Usrah

-taaruf
-tafahum
-takaful

*rukun ini secara general kita kena faham.. ia seperti kita mengenali seseorang yang ‘stranger’..
Mula2 kita berkenalan (taaruf) sehinggalah kita mengenali mcm mana orang tu.. (kegemaran/tak suka pe, orang yang pndiam ke, friendly ke)
dan akhirnya hasil perkenalan kita tu.. membawa kepada takaful iaitu kita sanggup menyerahkan harta kita, masa kita, tenaga demi membantu dia keluar dari kesusahan yang dia alami..
Inilah yang berlaku dalam usrah.. sesame ahli usrah dan naqib… 
InshaAllah ada rezeki.. Allah meletakkan kita dalam golongan ini sehingga ke akhir hayat..
Kepentingan usrah:

-tingkatkan kefahaman ttg Islam
-mngajar bgaimane Islam brdepan dgn masalah
-timbulkan rase tggungjawab trhadap ajaran Islam scre fardhi dan jamaah
-bina generasi soleh dan musleh
-bina generasi yg sedar akn kedudukan Islam dn sgale btuk ancaman trhadapnya.
-hubungkan anggota scare langsung kpd alQuran dan Sunnah
-mengikhlaskan diri beramal kpd Allah
-mnggiatkan usaha pelajari dn memahami Islam dlm kalangan anggota.
-bina tenaga yg brsedia prjuangkan Islam.
-memupuk semangat ukhwah
-tarbiyah akaliyah            -bebaskan aqal,iradah dan taqlid
-trbiyah ruhiyah                                -suci dr mazumah dn hiasi mahmudah
-bebaskan diri drp prhambaan kpd dunia.
-tarbiyah jasadiah            -pnjagaan kesihatan

*akhi.. ini lah penting nya usrah.. Usrah adalah ‘center of tarbiyah’.. tanpa usrah yang kuat dan padu..
kekuatan satu2 jemaah akan goyang dan tak bergerak langsung..
ini disebabkan kurang nya pemantauan yang berterusan ttg ilmu, amal harian (ibadah) , dakwah dari seorang naqib-ahli usrah, dan sesame ahli-ahli..
satu2 jemaah akan muncul dalam masyarakat tanpa perlu kita beritahu…
kita beritahu mereka melalui Akhlak kita..
J bukan hanya kata2 kosong yang hakikatnya tak bawa makna apa2…
 
Pengendalian usrah berkesan:

-latih kemahiran brcakap
-kefahaman dan amal kolektif
-sntiase igtkan dgn ayat al-Quran
-mnjaga ukhwah dgn sebaiknya
-bila nk sebut lelaki(lelaki dn prmpuan) ble nk sebut prmpuan khusus(prmpuan)
-jauhi punca kerenggangan
-brusaha mghadiri stp prjumpaan wlau ape jua alasan
-ikhlaska niat krn Allah
-sentimen keislaman yang jelas dlm pemikiran stp anggota
-mnunaikan solat brjemaah di masjid
-ambil berat isu umat Islam
-Qudwah Hasanah kp ahli
-galakkan ahli berfikir,


*ini bukan hanya peranan naqib seorang, satu2 usrah memerlukan komitmen yang padu dari ahli usrah juga..
ahli usrah yang menentukan keberjayaan satu2 usrah yang mereka anggotai..
kalau ‘lesu’ jer.. sudah jelas ada masalah dalam komunikasi dan komitmen dalam kalangan ahli..
bukan salah naqib 100%..
eg : dalam usrah.. kita banyak berbincang SELEPAS membuat kajian tentang bahan2 yang perlu dibaca.. tapi kalau tak baca.. camne nak bincang??
J
lagi baik kalau ada nota sendiri.. kita mampu berhujah dalam usrah/ group kecil.. yang akan melatih kita bercakap secara umum kepada kumpulan yang lebih ramai..
ini salah satu contoh..

Kesimpulan:

1) Terima kasih (smoga Allah mengganjari amalan enta) atas nota enta ni.. anggaplah ia sbg peluang ntuk enta lebih memahami islam secara sahih…
2) Penting nya tarbiyah dalam kehidupan manusia.. khususnya muslim kini..  kebanyakan muslim kini memahami islam selepas kesahihan Islam (spt zaman Rasulullah saw) telah dikaburi.. bukan Islam yang sahih.. mereka memahami islam secara juziyyah( pecah2).. sedangkan kita perlu memahami islam secara syumuliyyah..
bukan hanya memahami islam / gunakan islam dalam satu2 bidang sahaja.. tapi dalam segenap aspek kehidupan manusia..
3) Tarbiyah adalah jalan yang panjang, susah dan perlukan keSABARan yang tinggi untuk kita melaluinya. Kita kena yakin bahawa inilah satu2nya jalan yang meletakkan kembali ISLAM pada tempatnya.
4) Kesungguhan, komitmen, semangat pemuda sangat diperlukan dalam tarbiyah dan dakwah, tarbiyah  bermula perlahan.. tapi semakin lama kita dalam tarbiyah, semakin laju pacuannya..
J
5) Persediaan yang rapi dari sudut kefahaman dan amal fardi yang konsisten akan bantu kita dalam tarbiyah ni. Plus, ukhuwah islamiyyah dalam kalangan daie/orang2 yang faham dakwah ISLAM  perlu kita jaga kerana merekalah tunjang kepada gerakan dakwah. Kita memerlukan mereka sebagaimana kita memerlukan makanan dan air.
J Tanpa ikhwah, kita akan mudah terdedah pada ‘futur’ dan kalah di tengah jalan.

Jazakallah akhi.. J
Smoga mendapat manfaat sebaiknya..
Ana akan cuba bantu enta dari sudut mana yang enta nak.. InshaAllah.. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...