Sunday, November 28, 2010

Pemurnian Akidah : Hindari ramalan tidak berasas


Pada masa kini terlalu banyak tarikan untuk membuat ramalan masa depan seperti zodiac (ramalan bintang), ramalan potensi diri berdasarkan tarikh lahir, tulisan atau menilik tapak tangan dan banyak lagi.

Perkara ini sangat mudah didapati sama ada iklan di akhbar, majalah, tv malah terdapat juga jemputan melalui sms. Bagi mereka yang tidak mengetahui kesan buruk perkara ini akan mencubanya malah lebih parah bila mempercayainya. Antara yang menarik perhatian di laman social facebook ialah ‘melihat ramalan pekerjaan anda berdasarkan tarikh lahir’ yang mendapat tempat di hati pemilik akaunnya yang beragama Islam.



Ini semua adalah setaraf dengan menghadiri tukang nujum, tukang tenung atau tukang tilik yang mendakwa mengetahui perkara ghaib. Cuma dalam bentuk yang berbeza seiring dengan kemajuan teknologi.

Islam berpaksikan tauhid dan akidah yang benar dan amat memusuhi amalan syirik, khurafat, tahyul dan apa sahaja kebatilan yang tidak berasaskan fakta dan dalil yang benar. Meramal masa depan tanpa asas-asas yang boleh dipercayai atau saintifik adalah merosakkan akal dan menimbulkan berbagai salah sangka dalam kehidupan manusia. Ia boleh memutuskan harapan, atau membuat jangkaan yang salah. Sedangkan kita dilarang untuk berputus asa dengan rahmat Allah.

Hukum mengenai ramalan ini dapat dibahagikan kepada dua jenis :

1. Membaca dan Tidak Mempercayainya

Antara alasan kebanyakan pengguna di facebook terhadap ramalan tersebut ialah sekadar untuk suka-suka, hiburan semata-mata dengan maksud tidak mempercayainya. Apakah hukum situasi ini?

Hukumnya adalah haram. Akibatnya ialah solat tidak diterima selama 40 hari. Ini jelas berdasarkan hadis Nabi saw :

مَنْ أَتَى عَرَّافًا فَسَأَلَهُ عَنْ شَىْءٍ لَمْ تُقْبَلْ لَهُ صَلاَةٌ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً

Barangsiapa yang mendatangi tukang ramal, maka solatnya selama 40 hari tidak diterima.”( Imam Muslim)

Maksud tidak diterima solatnya selama 40 hari dijelaskan oleh imam al-Nawawi: “Adapun maksud tidak diterima solatnya ialah solat orang tersebut tidak mendapat pahala.

Cuba renung dan fikirkan, adakah berbaloi kita bersuka-suka dan berhibur sehingga melenyapkan pahala solat yang dikerjakan sekian lama?.

1. Membaca dan Mempercayainya

Kedua: Apabila sampai membenarkan atau meyakini ramalan tersebut, maka dianggap telah mengkufuri Al Qur’an. Kerana al-Quran menyatakan hanya Allah mengetahui ilmu ghaib.Nabi saw bersabda :

مَنْ أَتَى كَاهِناً أَوْ عَرَّافاً فَصَدَّقَهُ بِمَا يَقُولُ فَقَدْ كَفَرَ بِمَا أُنْزِلَ عَلَى مُحَمَّدٍ

Sesiapa yang mendatangi dukun atau tukang ramal, lalu ia membenarkannya, maka sesungguhnya dia telah kufur kepada Al Qur’an yang telah diturunkan kepada Muhammad.( Imam Ahmad)

Na’uzubillah. Alangkah besarnya akibat perkara ini. Sehingga boleh membawa kepada kekufuran. Padahal ramai yang terlibat dengannya disebabkan kejahilan dan tidak mempelajari akidah islam yang sebenar.

Realiti : Hanya Allah Yang mengetahui Perkara Ghaib

Masa depan seseorang termasuk dalam perkara ghaib yang tidak ketahui oleh sesiapa melainkan Allah. Sesiapa yang mendakwa dia mengetahui kejadian masa depan tanpa sebarang alasan yang munasabah, maka dia telah menandingi kenyataan Allah.

Hatta Nabi s.a.w pun tidak dapat mengetahui masa depan, buruk dan baik yang akan menimpa melainkan dengan kadar yang Allah wahyukan kepada baginda. Firman Allah: (maksudnya):
Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku tidak berkuasa mendatangkan manfaat bagi diriku dan tidak dapat menolak mudarat kecuali apa yang dikehendaki Allah. Jika aku mengetahui perkara-perkara yang ghaib, tentulah aku akan mengumpulkan dengan banyaknya kebaikan dan (tentulah) aku tidak ditimpa kesusahan. Aku ini tidak lain hanyalah pemberi amaran (bagi orang-orang yang engkar) dan pembawa berita gembira bagi orang-orang yang beriman”(Surah al-A’raf: 188).

Apa yang Perlu kita Buat?
Menjadi kewajipan ke atas setiap mukmin bertawakkal kepada Allah terhadap perkara yang akan berlaku. Berusahalah dengan bersungguh-sungguh untuk mencapai kebaikan dan berserahlah kepadaNya. Insya Allah, kebaikan akan dikurniakan olehNya Yang Maha Kaya.
Dari Umar bin al-Khattab r.a berkata bahawa Nabi saw bersabda :
Seandainya kamu betul-betul bertawakkal pada Allah, pasti Allah akan memberikan kepada kamu rezeki sebagaimana burung mendapatkannya. Burung tersebut pergi pada pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali pada waktu petang dalam keadaan kenyang.”( al-Tirmizi dan al-Hakim)

Yakinlah kepada Allah Yang Maha Berkuasa. Bila kita bergantung harap sepenuhnya kepadaNya, Dia tidak akan mensia-siakan kita. Firman Allah SWT :

وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya.” ( Surah Al-Talaq: 3)

Oleh yang demikian, jangan dilayan atau menyibukkan diri dengan ramalan tidak berasas kerana akibatnya boleh membawa kepada kekufuran atau solat tidak diterima selama 40 hari. Sesiapa yang pernah terlibat dengan perkara ini maka bertaubatlah dengan segera. semoga Allah merahmati dan membimbing kita ke jalan yang diredaiNya.

credit to ABU AQIL ADNAN

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...